Medverkande konstnärer: Damien Ajavon (Oslo), Hera Büyüktaşcıyan (Istanbul), Céline Condorelli (London), Luca Lee Frei (Stockholm), Gidree Bawlee (Balia / Thakurgaon) och Bella Rune (Stockholm)
Hur skulle bilden av mänsklighetens ursprung se ut om arkeologer hade kunnat studera alla de förgängliga material som för länge sedan lösts upp och brutits ner? Kanske hade hela historien skrivits om och vi hade talat om tråd-åldern istället för järnåldern, väv-åldern istället för bronsåldern.
I utställningen Soft Logic bjuds besökaren in till ett rum för att omtänka det vi “vet” tillsammans med en grupp konstnärer som vrider på perspektiven och utforskar andra logiker än de vedertagna. En av konstnärerna spekulerar kring relationen mellan traditionella mönster och modernismens abstraktioner tillsammans med en grupp kvinnor från Sidi El Mokhtar i Marrakech. Utsträckt längs konsthallens golv möter vi spår av Tenstas mångtusenåriga historia från folkungatiden till miljonprogrammet, gestaltade i mattlager med utskurna mönster. Tyg med synliga vikningar och spår av tidigare bruk vittnar om textilens värde som en del i en universell vardagsgestik. Ceremoniella textilier används i alla religioner, men hur skulle en rituell textil kunna se ut för en tid med behov att att uttrycka queer gemenskap? Det är något av det som presenteras i helt nya verk av de medverkande konstnärerna.
Men Tensta konsthall har även en egen textil tradition. I över tio års tid har Kvinnocaféet på Tensta konsthall träffats två gånger i veckan för att sy, sticka, lappa, umgås och prata. För oss är det tydligt vad det säger om textilens samlande kraft.
Bella Rune, som i sin konst länge utgått från textila metoder och material som en fruktbar läsning av historia och möjliga vägar framåt, betonar att det inte bara är det vackra eller värdefulla som är intressant. Textil kultur kan även ses som en nyckel till undangömd kunskap, till minnesbanker och förståelse för människans villkor. Bella Rune står även för utställningens gestaltning, en spelplan där historia, teknologi och textil kunskap i dialog med de utställda verken.
I samband med utställningen kommer samtliga konstnärer att på olika sätt aktivera delar av de utställda verken. Under hela utställningsperioden bjuder vi in till salongen Platt som en pannkaka, där mat, musik och textil praktik möts för en kväll.
Foton: Jean-Baptiste Béranger.
Med stöd av Pro Suecia Foundation.