Öppet idag 11—17 Tensta konsthall
Vi använder cookies för funktions- och översättningsändamål.
Läs mer
till utställningar till arkivet
Vaginal Davis, The Madonna of Laibachdorf, 2007. Foto / Photo: Nada Žgank Courtesy: Aksioma - Institute for Contemporary Art, Ljubljana

The Vaginal Davis Universitet for the Damaged and Gifted

Medverkande: Ron Athey i samarbete med Hermes Pittakos, BLOW / George Chamoun med BLEACH, Mzamo Nondlwana med flera, Constance Brosse i samarbete med Olga Rozenblum, Vaginal Davis, Hendrik Folkerts, Maria Norrman, Radical Love / Samuel Girma och Sam Hultin, Iris Smeds, Stix Omar featuring Bror Ida Lennartsson, Lisa Teasley och Cecilia Widenheim
7—7.9 2024
Vaginal Davis kommer tillbaka till Stockholm för en heldag med performances på Tensta konsthall! På The Vaginal Davis Universitet for the Damaged and Gifted kommer den prisbelönta artisten, punkartisten, hyllade författaren och internationella ”blacktress” att göra det hon är bäst på—att visa vägen.

Vaginal Davis har gjort iscensättningen till ett yrke. Hon var en av grundarna till queerpunk-underground-rörelsen i hennes födelsestad Los Angeles på 1980- och 90-talen, innan hon flyttade till Berlin 2005 för att spela en ledande roll i det queerkulturella livet i den tyska huvudstaden. I hennes banbrytande och fascinerande mångsidiga oeuvre möts punk och glamour, queeraktivism möter racial justice och motstånd möter glädje. Vaginal Davis har också en lång karriär som pedagog, verksam som gästprofessor vid olika konsthögskolor och universitet, bland annat i Sverige vid Konsthögskolan i Malmö. Hennes studenter finns överallt och förlänger hennes arv genom en samtida praktik.

Läs mer
Pågår till
7.9 2024
Öppnar
7.9 2024
Utställningen är öppen
Tisdag—fredag 11—17
Lördag och söndag 12—17
Gratis inträde
Med inspiration från Vaginal Davis mentorskap arrangeras The Vaginal Davis Universitet for the Damaged and Gifted med performances, mini-föreläsningar, workshops, screenings, läsningar, måltider och överraskningar under en heldag på Tensta konsthall. Deltagarna kommer att introduceras till Ms Davis underbara värld och får ett certifikat i slutet av den intensiva ”dagskursen”.

The Vaginal Davis Universitet for the Damaged and Gifted arrangeras av Cecilia Widenheim (direktör, Tensta konsthall) och Hendrik Folkerts (curator för internationell samtidskonst och utställningschef, Moderna Museet). Projektet är en del av utställningen Magnificent Product, som är initierad av Moderna Museet och äger rum på flera platser i Stockholm; på Moderna Museet, Nationalmuseum, Accelerator, Index—Stiftelsen Svensk Samtidskonst, MDT (Moderna Dansteatern) och Tensta konsthall. Varje institution lyfter fram en unik aspekt av Vaginal Davis expansiva konstnärliga praktik.

Utställningen genomförs med stöd av Andy Warhol Foundation for the Visual Arts och Terra Foundation for American Art.

Program för dagen, timme för timme

11.00 AM
Playtime
11.30 AM
School Bell Rung by Cecilia Widenheim and Hendrik Folkerts, Dissociative Sparkle Deans
11:30 AM
Synod by Lisa Teasley
11:50 AM
Plenum 1: Periodic Table by Lisa Teasley with Vaginal Davis
12:15 PM
Plenum 2: Stix Omar featuring Bror Ida Lennartsson: Romantic Comedy
1:00 PM
Luncheon
2:15 PM
Plenum 3: Constance Brosse and Olga Rozenblum: Lost Leather - Tales of Serpente
3:00 PM
Plenum 4: Maria Norrman: Altar of Camp
3:45 PM
Recess (High Tea with Dainties or Coffee) Year Book Photo
4:30 PM
Plenum 5: Ron Athey and Hermes Pittakos: The Willendorf Performance
5:40 PM
Plenum 6: Daddy Ron and the Doll
6:00PM
Plenum 7: Physical Exercise: Iris Smeds - Death Yoga
6:45PM
Recess
7:00PM
Plenum 8: Radical Love (Samuel Girma and Sam Hultin) with edibles
8:30PM
Commencement (Pomp, Stank und Circumstance)
9:00PM-MIDNIGHT
Plenum 9: BLOW (with BLEACH, Mzamo Nondlwana and others, organized by George Chamoun)


Med reservation för ändringar.

Biografier i programordning

Cecilia Widenheim är chef på Tensta konsthall, och Hendrik Folkerts är Curator of International Art och ansvarig för utställningar på Moderna Museet. I detta sammanhang har de rollen av Dissociative Sparkle Deans på The Vaginal Davis Universitet for the Damaged and Gifted.

Lisa Teasley är författaren bakom FLUID Stories, den prisvinnande samlingen av berättelser Glow in the Dark och de kritikerrosade novellerna Dive och Heat Signature. Teasleys texter har översatts till franska, spanska, italienska, svenska, kinesiska och arabiska och refereras ofta i böcker som exempelvis W.W. Nortons antologi Flash Fiction America och Europa Editions The Passenger: California. Teasley är författaren bakom tv-dokumentären “High School Prom” och hon har skrivit librettot till operan The Passion of Nell som kommer ha premiär 2026. Lisa Teasleys konstverk har visats och iscensatts i många sammanhang som på Whitney-Biennialen, Los Angeles County Museum of Art, och The Broad Museum m fl platser.

Vaginal Davis innehar rollen som Founding Directrix of The Vaginal Davis Universitet for the Damaged and Gifted.

Ron Athey har arbetat med fysisk, filosofisk and esoterisk performance-praktik från solo-arbeten till opera med 40 personer på scen. Med en bakgrund i Los Angeles undergroundmusikscen inledder han med att visa Premature Ejaculation 1981, influerad av performance-legenden Johanna Went, noise-pionjärerna Throbbing Gristle, Wiener-aktionisterna och postporn-modernisten Annie Sprinkle. Hans respons till HIV/AIDS under 1990-talet blev starten på en trilogi av arbeten som han skapade under den svåra period som följde. I skuggan av det kulturkrig som dominerade mitten av 1990-talet i USA skaffade sig Athey ett andra hem på Institute of ICA i London, Kapelica Gallery i Ljubljana och Ex Teresa Arte Actual i Ciudad de México, vid sidan av perioder av residencies på Centre for Contemporary Arts i Glasgow och Kampnagel i Hamburg. Genom att samtidigt omfamna och kämpa emot etiketter som abject, AIDS och post-porn, behandlar Athey det arketypiska som en gemensam tråd genom varje period. Han har samarbetat I röstbaserade projekt med Juliana Snapper och Opera Povera, och arbetar just nu med ett kommande ickespråkligt vokalt projekt med Carmina Escobar (Vox Clamantis). Den stora utställningen Queer Communion: Ron Athey curerad av Amelia Jones med performances, workshops, samtal och screenings visades 2021 på Participant Inc i New York och på Institute of Contemporary Art i Los Angeles.

Hermes Pittakos är skulptör, performer och kreativ coach från Cypern. Han studerade  konst i Manchester innan han flyttade till London där han tog sin BA i Character Development & Prosthetics makeup for Performance på London College of Fashion. Hans research är starkt rotad i esoterika, filosofi och klassisk mytologi som han använder som ett slags vägvisare för att såväl förstå vår samtid som forma vår resa framåt. Hans arbete är också grundat i fenomen som transformation och återfödelse, mytologi, ritualer, och i psykets helande potential. 2011 mötte han Ron Athey i London och de inledde ett konstnärligt partnerskap och en djup vänskap. Acephalous Monster 2018 blev deras första stora gemensamma performance, där Pittakos agerade som art director och performer. Sedan dess har de fortsatt samarbeta genom att skapa props, masker och scenografi tillsammans, vilka delvis ingick i Atheys utställning Queer Communion. Sedan dess har de fortsatt att göra film och producerat Visible, en 10-dagars performance eller workshop/bootcamp tillsammans. Pittakos har också producerat skulpturer för Peaches som visades på Kunstverein Hamburg, samarbetat med rörelse-performern Federica Duari, och regisserat och gjort kostymproteser för MOLT, en performance visad på No New Idols i Riga, Lettland.

Constance Brosse studerade konst vid HEAD-Geneva. Alltsedan 2019 har hon utvecklat en dokumentär och experimentell filmpraktik och skrivande praktik som fokuserar på överföring av kunskap, feministiska communities och praktiker samt sexualitet och på vilket sätt dessa skrivs in i det politiska fältet. Constance Brosse deltar även i kollektiva projekt i Genève med Collectif Occasionell kring ämnen som har med sexarbete att göra, och i gruppen Dyke-O-Rama och deras arbete med att erkänna dyke-kulturer. Hon är också medlem i Lestime, en lesbisk och feministisk förening i Genève, där hon tillsammans med andra medlemmar tar hand om arkivet och dess utveckling. Constance Brosses deltagande genomförs i samarbete med Olga Rozenblum.

Stix Omar studerade vid Konsthögskolan i Malmö och flyttade sedan till Berlin för att bli en popstjärna. 2010 började Stix arbeta med producenten Maximilian Boss på det multidisciplinära projektet Easter; ett genre-överskridande band som har släppt fem album och turnerat i stora delar av världen, vid sidan av en soap opera online med titeln Sadness is An Evil Gas Inside of Me. Berättelse framförs av den enastående Vaginal Davis. Stix Omar undersöker språk, performance och skapande av karaktärer. Att samarbeta ger motivation och Stix arbetar återkommande med kollegor, choreografer och regissörer med att skapa musik, performance, mode och film. Romantic Comedy är ett experimentellt solo-projekt där de texter som framförs pendlar mellan poesi, sång, standup comedy och bön. Performancen utlovar en autentisk stående intimitet i sittande ställning, med en hyllning till lastbilschaufförer, pussy och jul. Stix Omars deltagande genomförs i samarbete med Bror Ida Lennartsson.

Maria Norrman är konstnär och arbetar med video och fotografi i kombination med performance och kostymskapande. Norrman använder ofta sig själv och olika karaktärer i sina arbeten på ett sätt som tillåter henne att ställa sin persona och genusuttryck i relation till de som deltar. Norrman arbetar ofta i projekt som pågår över en längre tid, exempelvis hennes dragpersona Millennium Star, som skapades 2012, och den starka relationen till den franska dansaren Jane Avril (1868-1943) som pågått i över 20 år. Maria Norrman tog sin MFA på Konsthögskolan i Malmö 2013. Hennes arbeten har ställts ut på gallerier och museer som Tiger Strikes Asteroid i Los Angeles 2023, Galleri Ping-Pong i Malmö 2021, Gotlands konstmuseum i Visby 2017 och Aros Art Museum i Aarhus 2014. 2023 mottog hon Barbro och Holger Bäckströms stipendium på Malmö Konstmuseum.

Iris Smeds bor och arbetar i Stockholm, Sverige. Hennes arbete har kretsat kring individens säljbarhet och undersöker vår tillvaro och samhälle ur ett poetiskt och performativt perspektiv. Hennes projekt suddar ofta ut gränserna mellan installation, performance och rörlig bild, med ett teatraliskt och surrealistiskt bildspråk. Sedan 2013 driver hon även enkvinno-punkbandet Vaska Fimpen. För närvarande arbetar hon med ett långvarigt filmprojekt kallat The Little House In the Food Court om en teatergrupp som sätter upp sin egen version av The Little House on the Prairie i en övergiven food court. Iris Smeds verk har visats på bl.a, Moderna Museet (2022), Malmö Konstmuseum (2023), Mint (2023), The Luleå Biennial (2020) och Bonniers Konsthall (2019).

Samuel Girma och Sam Hultin utforskar olika omsorgspraktiker inom queer och BIPOC grupper i form av ett motstånd mot den växande nyfascismen, islamofobin, racismen och transfobin i serien Radical love: care as resistance. Sedan starten 2022 på IASPIS/Konstnärsnämnden i Stockholm har de arrangerat en rad event med teman som självorganiserad omsorg inom trans-grupper, bell hooks, sorg, poesi, historieskrivning, och black queer music. Inbjudna talare och performers är Hil Malatino, Judith Kiros, Valerie Kyeyune Backström, Zafira Vrba Woodski, Jonelle Twum, Levi Appelton, Asynja Grey och Lynnee Denise med flera. Sam Hultin är konstnär verksam i Stockholm. Utgångspunkten för Sam Hultins arbeten är ett starkt intresse för queer historia, identitet och samhälle där samband mellan personliga erfarenheter och politiska och sociala strukturer utforskas.  Genom stadsvandringar, sing-alongs och födelsedagsfiranden av olika slag bjuder Sam Hultin in queera grupper att aktivera queera historier tillsammans. Samuel Girma arbetar som curator inom film- och konstfältet i Stockholm, och även verksam som aktivist och medgrundare av den antiracistiska, intersektionella och feministiska plattformen Black Queers Sweden. Girma växte upp i Etiopien och flyttade till Sverige vid 13 års ålder vilket påverkat hans perspektiv på Blackness och migration. En stor del av Samuel Girmas arbete, konst och skrivande utgår från och fokuserar heter av erfarenheter av Black bodies.

BLOW skapades på hösten 2023 av klubbproffset George Chamoun i form av en gay bar i Sidenkällaren på Södermalm i Stockholm. BLOW har blivit platsen för en rad olika temakvällar, release-fester och klubbkvällar för queera grupper i Stockholm med omnejd. BLOW växte fram ur behovet av ett rum som både hyllar och stärker gay och queer kultur. Under hösten 2024 kommer BLOW att göra pop-ups på lite olika ställen efter ett sommaruppehåll.

BLEACH, är en etablerad aktör inom drag performance och verkar även som promoter och producent i Berlin. Aktiv inom drag-scenen sedan 2017 BLEACH har blivit känd för att skapa och vara värd för cabaret-föreställningar och olika events. Några uppmärksammade produktioner är Bollocks To Brexit, POPPERS och andra föreställningar på Monster Ronsons välkända ställe i Berlin. BLEACH har också varit värdinna på Stockholm Cinema Queer Film Festival och på dragfestivalen STOCKWIG i Stockholm. BLEACH är också involverad i go drag!-festivalen, ett internationellt drag event i Berlin som lyfter fram drag performance skapad av underrepresenterade konstnärer inom queer kultur.

Mzamo Nondlwana är en queer, ickebinär performance-konstnär från Johannesburg, Sydafrika, numera verksam i Wien. Arbetena fokuserar olika teman i relation till marginaliserade kroppar med syfte att utmana och omkullkasta koloniala fantasier. Nondlwanas performances engagerar ofta radikala queer-feminististiska rörelser och tar upp ämnen som community, kollektivitet och transformation. Ett exempel är akten Dance for the Future som utforskar alternativa framtidsperspektiv genom att utgå från marginaliserade grupper, specifikt under pandemin, för att sätta ljuset på vikten av community som en form av läkning.

George Chamoun aka RASUUL är en Svensk-libanesisk klubb-organisatör, curator och konstpedagog. George Chamoun har initierat ett flertal klubbprojekt och plattformar som huvudsakligen fokuserar queer och progressiv kultur i Stockholm de senaste åren, förutom att jobba som bokare och frilanscurator. Chamoun är också medgrundare av drag-festivalen STOCKWIG. För närvarande turnerar han med konstgruppen Fuls dansföreställning Freedom Movement —Through Baba Karam and other dance conditions, och arbetar med den nyöppnade gayklubben BLOW. På kvällen den 7 september kommer han att presentera ett speciellt DJ set med nostalgiska beats från de gyllene tider då House ännu var gay, sexig och icke-vit.

Press paulina@tenstakonsthall.se
paulina@tenstakonsthall.se