Öppet idag 12—17 Tensta konsthall
Vi använder cookies för funktions- och översättningsändamål.
Läs mer
till utställningar till arkivet
Boudry / Lorenz, Moving Backwards, 2019. Foto Annika Wetter

Porträtt av en rörelse

Av Pauline Boudry och Renate Lorenz
18.3—27.8 2023
Kan dans utgöra inspiration för en hel rörelse, ett uppror för ett mer jämlikt och lekfullt sätt att leva tillsammans? Genom att rikta sitt fokus mot det ömtåliga ögonblicket då en stiger upp på en scen och tar plats – en mikrosekund av synlighet och sårbarhet – ringar utställningen in frågor som berör njutning, makt och radikal förändring. Porträtt av en rörelse är den första större presentationen i Sverige med den internationellt välkända konstnärsduon Pauline Boudry och Renate Lorenz.
Läs mer
Pågår till
27.8 2023
Öppnar
18.3 2023
Utställningen är öppen
Tisdag—fredag 11—17
Lördag och söndag 12—17
Gratis inträde
Kan dans utgöra inspiration för en hel rörelse, ett uppror för ett mer jämlikt och lekfullt sätt att leva tillsammans? Genom att rikta sitt fokus mot det ömtåliga ögonblicket då en stiger upp på en scen och tar plats – en mikrosekund av synlighet och sårbarhet – ringar utställningen in frågor som berör njutning, makt och radikal förändring. Porträtt av en rörelse är den första större presentationen i Sverige med den internationellt välkända konstnärsduon Pauline Boudry och Renate Lorenz. Två större filminstallationer utgör kärnan i utställningen: genom att engagera olika rörelser inom dansen och skapa konstnärliga samarbeten, tittar konstnärerna närmare på abstraktionen som en motkraft mot reaktionära strömningar.

Utställningen är resultatet av ett konstnärssamtal mellan Boudry / Lorenz och curatorn Övül Ö. Durmuşoğlu som pågått under en längre tid. Den version som visas i Stockholm bygger på en dialog mellan filmen (No) Time (2020) och Moving Backwards (2019) som reflekteras på det blanka, svarta dansgolvet där fotspår efter tidigare utställningar lagrats i ett mönster. Vid sidan av filmerna visas de speciella skor som dansarna använt i Moving Backwards, som första gången presenterades i den schweiziska paviljongen på Venedigbiennalen 2019. Filminstallationen (No) Time (2020) producerades under pandemin för utställningen på konsthallen Ca2M i Madrid i ett samarbete med FRAC Brétagne och Seoul Mediacity Biennial. Samtidigt tillkom publikationen Stages (Spector Books, 2022), den första retrospektiva översikten över konstnärsduons samarbeten under 15 år sedda genom olika objekt och situationer.

Om verken
I installationen (No) Time, syns fyra artister inbegripna i en övning inför en queer tidsålder. Genom att använda sig av strategier såsom extrem långsamhet, att röra sig i otakt, ändra rytm, vara i stillhet och pausa, skapas ett försök att bryta sig fri genom att stå emot det vardagliga arbetets monotona dunkande och vägra de hopplösa uppförandekoder som samhället påbjuder. Både filmerna och installationen inbegriper automatiserade element – en svängdörr och några persienner som härmar en kameraslutare och som samtidigt erbjuder en stunds skydd från kamerans blick. Den andra större installationen, Moving Backwards, är även den aktiverad av känslan av att ha trängts tillbaka av den senaste tidens backlash. Här utforskar Boudry / Lorenz motståndets praktiker med en kombination av koreografi, urban dans med gerilla-taktiker och element lånade från queer undergroundkultur. Fångade av en ständigt registrerande kamera i rörelse framförs delar av stegen, soloinslagen och gruppdanserna baklänges, medan andra är digitalt spegelvända vilket öppnar för tvivel och tvetydighet inför installationen i sin helhet. I takt med att betraktaren följer artisternas rörelser, förstår en allt mindre huruvida de går framlänges eller baklänges, om de går mot sin framtid eller mot sitt förflutna.

Om Pauline Boudry och Renate Lorenz
Porträtt av en rörelse är den första separatutställningen i Sverige med den internationellt renommerade konstnärsduon Pauline Boudry och Renate Lorenz, som har arbetat tillsammans med bas i Berlin sedan 2007. Genom olika omtolkade och överlagrade skepnader och aktioner i tid och rum rör de med sin konst upp normativa historiska berättelser. Deras samarbetspartners är koreografer, konstnärer och musiker med vilka de upprätthåller långsiktiga dialoger om performancens villkor, synlighetens våldsamma historia, patologisering av kroppar, men också om kamratskap, glamour och motstånd. Utställningar från senare år: Il cristal es mi piel – Glass Is My Skin på Crystal Palace Madrid / Museo Reina Sofia (2023), Portrait of a Movement på CA2M Museum Madrid (2022), Silent Manifesto på Kunstraum Innsbruck (2021), (No)Time på Frac Bretagne (2021), Moving Backwards på schweiziska paviljongen Venedigbiennalen (2019) och Ongoing Experiments with Strangeness på Julia Stoschek Collection Berlin (2019). Verk från senare år: Les Gayrillères, med koreograferna och artisterna Harry Alexander, Julie Cunningham, Werner Hirsch, Nach, Joy Alpuerto Ritter, Aaliyah Thanisha, kan för närvarande ses på Whitechapel Gallery i London.

Om Övül Ö. Durmuşoğlu
Övül Ö. Durmuşoğlu arbetar som curator, skribent och förmedlare med fokus på konstruktiv civilisationskritik, hållbarhet inom intersektionella framtider och gemensamhetspraktiker. Hon driver Art in Discourse på Braunschweig University of Art tillsammans med Dr Ana Teixeira Pinto och arbetar som gästprofessor inom genusfrågor och estetik vid University of Fine Arts Münster. 2022 curerade hon två större monografiska utställningar Portrait of a Movement med Boudry / Lorenz på Ca2M, Madrid samt Burn and Gloom, Glow and Moon: Thousand Years of Troubled Genders med Katrina Daschner på Kunsthalle Wien. Tidigare var hon curator för Steirischer Herbst Festival i Graz; ansvarig för YAMA public screen i Istanbul; konstnärlig rådgivare för Gülsün Karamustafas Chronographia på Hamburger Bahnhof, konstnärlig ledare för festivalen Sofia Contemporary 2013 med titeln Near, Closer, Together: Exercises for a Common Ground. Hon har även curerat program för den 10:e, 13:e och 14:e Istanbulbiennalen; koordinerat och organiserat olika program och evenemang på Maybe Education och Public Programs för DOCUMENTA (13).
Ladda ner katalogblad som pdf Boka visning info@tenstakonsthall.se Press wasim@tenstakonsthall.se
info@tenstakonsthall.se
wasim@tenstakonsthall.se